Ontwikkeling

De spelregels van communicatie op de werkvloer

Mensen praten een groot deel van hun actieve leven, zo ook op de werkvloer. Goed leren communiceren wordt een stuk gemakkelijker met een training gesprekstechnieken. In dit artikel delen we een aantal handige tips, zodat jij jouw communicatievaardigheden op de werkvloer naar een hoger niveau kunt tillen. Lees snel verder!

© Pixabay.com

Stel open vragen

Het is belangrijk om goed te communiceren. Of het nu om relaties, vrienden of collega’s gaat. Door goed te communiceren, stel je jezelf en anderen in staat om een prettiger (werk)leven te leiden. Gebruik zo veel mogelijk ‘open vragen’. Een open vraag begint doorgaans met woorden zoals: wie, wat, wanneer, hoe, en waarom. Een voorbeeld van een open vraag is: “Waarom heb je voor deze strategie gekozen?”. Gesloten vragen kun je daarentegen in een gesprek beter vermijden. Een gesloten vraag remt het gesprek vaak af, want het antwoord is doorgaans ‘ja’ of ‘nee’. Het stellen van open vragen zorgt er juist voor dat een gesprek vlotter verloopt. Je verzamelt namelijk brede, algemene informatie. Ook kom je veel geïnteresseerder over wanneer je open vragen stelt, waardoor de ander een positiever gevoel zal hebben aan het eind van het gesprek.

© Pixabay.com

Effectieve feedback geven

Opbouwende kritiek geven aan een collega, niet iedereen doet het graag. En dat terwijl er met feedback geven niks mis is, zolang je het juist doet. Je wilt immers voorkomen dat je jouw collega tegen je in het harnas jaagt. Hoe kan je een conflict voorkomen? Spreek geen oordelen uit over mensen, maar wees specifiek, stel zinvolle vragen en veroordeel niet. De ander kan zijn gedrag veranderen, maar niet zijn persoonlijkheid. Door te kiezen voor een positieve en respectvolle benadering, zal jouw collega zich coöperatiever opstellen. Kijk daarom vooral naar wat meetbaar is, wat je zelf ziet gebeuren en wat iemand doet. Het is uiteindelijk de kunst om effectieve feedback te geven waar jij en je collega een (nog) betere verstandhouding door krijgen. Dit komt de resultaten op de werkvloer ten goede, want goede communicatie is vaak de sleutel tot succes. Sterker nog: het stimuleert mensen zelfs om in creatievere probleemoplossingen te denken. Goed voorbeeld doet goed volgen. Succes!

Geef een reactie