Budget

Wat heb je nodig van je werkgever om een hypotheek aan te vragen?

Wat heb je nodig van je werkgever om een hypotheek aan te vragen?

© Pexels.com

Op het moment dat je woning wilt gaan kopen is het natuurlijk noodzakelijk om te weten hoeveel geld je kunt lenen op basis van je inkomen. Daarnaast zul je ook over een stuk eigen geld moeten beschikken aangezien de hypotheek alleen de koopsom van de woning dekt, en niet de bijkomstige ‘kosten koper’ kosten. Deze extra kosten bestaan uit een stuk overdrachtsbelasting, hypotheekkosten en overige kosten. Maar voordat het zover is heb je ook van je werkgever specifieke documenten nodig. De hypotheekverstrekker wil immers de zekerheid krijgen dat jij voor nu en in de toekomst over voldoende inkomsten beschikt. Hoe kan jouw werkgever jou verder helpen om de hypotheek rond te krijgen? Dat lees je hier.

© Pexels.com

Welke bescheiden heb je nodig van je werkgever?

Het maakt verschil uit of je werkt voor een uitzendbureau, werkt op jaarlijkse contractbasis bij je werkgever, of dat je gewoon in vaste loondienst bent.

Uitzendkracht

Sommige hypotheekverstrekkers nemen genoegen met een zogenaamde ‘perspectiefverklaring’ van het uitzendbureau waarvoor je werkt. Het uitzendbureau zal deze niet zomaar afgegeven aan iedere willekeurige uitzendkracht. Meestal wanneer je langer werkzaam bent voor het uitzendbureau en jezelf bewezen hebt als betrouwbare werknemer kun je in aanmerking komen. Informeer dus vooral bij het uitzendbureau.

Werkzaam op contractbasis

Ben jij niet in vaste dienst bij je werkgever, maar werk je op contractbasis van bijvoorbeeld 1 of 2 jaar? In dat geval moet je een intentieverklaring kunnen overleggen aan de hypotheekverstrekker. Binnen de intentieverklaring wordt aangegeven door jouw werkgever dat het bedrijf voornemens is om jou na afloop van het contract een vast dienstverband aan te bieden indien de omstandigheden gelijk blijven zoals deze nu zijn.

© Pexels.com

In vast dienstverband

Werk je in vast dienstverband bij jouw werkgever, dan heb je een werkgeversverklaring nodig. Deze kun je aanvragen bij afdeling HR of bij de boekhouder bijvoorbeeld. In de werkgeversverklaring wordt jouw vaste dienstverband bevestigd en worden jouw verdiensten op jaarbasis aangegeven (het maandsalaris, vakantiegeld, maar ook eindejaarsuitkeringen en bonussen bijvoorbeeld). Deze verklaring dient ondertekend te worden en voorzien te zijn van een bedrijfsstempel. Let op overigens, de werkgeversverklaring is maar 3 maanden geldig!

Naast de bovengenoemde formaliteiten zul je ook een kopie van je identiteitsbewijs moeten inleveren en een loonstrook.

Hypotheek met NHG

Heb je alles geregeld met je werkgever, informeer dan ook direct bij de hypotheekverstrekker of je in aanmerking komt voor een hypotheek met NHG (Nederlandse Hypotheek Garantie). Met de NHG kunnen kopers vaak een hypotheek afsluiten met een lager rentetarief en een lagere aanbetaling, omdat de bank of hypotheekverstrekker minder risico loopt. De NHG is bedoeld om de toegang tot de woningmarkt te vergroten en de financiering van woningbezit te vergemakkelijken.

Op het moment dat jij niet meer aan je maandelijkse aflossing zou kunnen voldoen, dan dekt de NHG (grof gezegd) het verschil tussen het gat wat hierdoor kan ontstaan bij een executieverkoop en het hypotheekbedrag. Dit maakt een hypotheek onder NHG bijzonder aantrekkelijk.

Geef een reactie