Mobiliteit

Hoe geraak ik mijn oude diesel kwijt?

Hoe geraak ik mijn oude diesel kwijt

© Pixabay.com

De populariteit van een dieselauto zit in een neerwaartse spiraal. Niet alleen nieuwe auto’s kennen een drastische terugval, ook tweedehands diesels zitten in de hoek waar de klappen vallen. En het licht op het einde van de tunnel lijkt nog niet in zicht. Zelfs de grootste afnemers uit Oost-Europa geraken ze niet meer zo makkelijk aan de straatstenen kwijt. In deze blog “Hoe geraak ik mijn oude diesel kwijt” een huidige stand van zaken en op welke manier je de wagen toch nog kan verkopen.

Dieselgate de grote boosdoener

Er is de laatste twaalf maanden een duidelijke trendbreuk waar te nemen in verband met de aan- en verkoop van dieselwagens. Waar vroeger de dieselauto de voorkeur kreeg op benzinemotoren, lijkt het rijk van diesel uitgezongen. Uit recente cijfers blijkt dat op vijf jaar tijd 30 procent minder dieselwagens werden verhandeld sinds 2014. Van 72 procent naar veertig procent. De zwanenzang van dieselvoertuigen luidde de heropleving van benzinewagens in. Van 27 naar 59 procent, dat is meer dan het dubbel. Historisch bekeken waren diesels op online zoekmachines het meest gegeerde type voertuigen, maar die verhouding is nu volledig in de war gestuurd. Volgens experts heeft dit alles te maken met het ‘dieselgate’ schandaal.

Steden bannen meer en meer diesels

Een van de redenen waarom de verhouding tussen benzine- en dieselauto’s helemaal is gekapseisd, heeft ook te maken met het kostenplaatje aan de benzinepomp. Het prijsverschil per liter is momenteel verwaarloosbaar te noemen. Daarnaast zijn benzinewagens bij aankoop stukken goedkoper en zuiniger. Dat er meer benzinewagens rijden, daar ligt niemand wakker van. Het is milieuvriendelijker en bevordert de luchtkwaliteit. Sommige steden hebben plannen om in de toekomst diesels op hun grondgebied te weren binnen afzienbare tijd. Zo bant Amsterdam diesels die 15 jaar of ouder zijn vanaf 2020. De Europese hoofdstad Brussel plant dit verbod pas in 2030.

Diesel kwijt
© Pexels.com

De E-auto is niet voor morgen

Nochtans geraken de E-wagens en de LPG auto’s niet helemaal van de grond. Het geringe aantal tankstations en laadpalen zorgen ervoor dat mogelijke kandidaat-kopers de kat uit de boom kijken. Sommige autospecialisten schrijven trouwens de dieselwagens nog niet helemaal af. Integendeel. Sinds kort zijn de zogenaamde Euro 6d-TEMP motoren op de markt. De waarden van uitstoot zouden een stuk lager liggen dan toegelaten. Het zou het begin van een reïncarnatie hoofdstuk van diesel kunnen inluiden. Dat neemt niet weg dat diesels op dit ogenblik minder aantrekkelijk zijn. Dat heeft uiteraard gevolgen voor de tweedehandsmarkt wagens met dieselmotoren onder de motorkap.

Je diesel verkopen is momenteel niet vanzelfsprekend

Plan jij een autoverkoop of op middellange termijn? Dan ga je in eerste instantie zien dat zo een verkoop van een dieselwagen niet zo vanzelfsprekend is. Vooral het verhandelen van een tweedehands dieselauto zal niet zo vloeiend verlopen. De reden is dat deze wagens vaak worden gebruikt om korte afstanden af te leggen en dat is dan weer financieel niet interessant. De middelgrote versies en grote voertuigen verkopen wel nog goed.

Online websites helpen je een handje

Waar je een paar jaar geleden nog veel Oost-Europese dieselkopers had, is dit hoofdstuk bijna voltooid verleden tijd. De beste manier op dit ogenblik is je wagen proberen te verkopen via online websites. Het is een vlotte manier om je voertuig van de hand te doen zonder veel paperassenwerk. Zelf heb je nauwelijks iets te doen, tenzij de gegevensdata van je wagen in te geven en een een paar foto’s te plaatsen.

  1. Firmiware

    Diesel is nog zo slecht niet. Komt terug hip.

Geef een reactie