Mobiliteit

Moet ik een elektrische auto kopen en wanneer doe ik dat het best?

Moet ik een elektrische auto kopen en wanneer doe ik dat het best

© Pixabay.com

Alle grote autofabrikanten ter wereld zijn elektrische wagens aan het fabriceren. Hoewel de dingen drastisch in de toekomst gaan veranderen, is het kopen van een elektrisch voertuig nog steeds voor de meesten een ijle sprong in het ongewisse. In deze blog “Moet ik een elektrische auto kopen en wanneer” een handleiding in een notendop waar je moet opletten bij de aanschaf van een eerste EV.

Kijk eerst naar het prijskaartje

Het grootste afschrikmiddel bij de aanschaf van een nieuwe elektrische wagen is voor de meeste geïnteresseerden het prijskaartje. Hou één ding voor ogen momenteel: de astronomische prijzen zullen in de nabije toekomst verder dalen. Door de kritische blik van gegadigde kopers zullen de prijzen matigen wat niet betekent dat ze goedkoop gaan worden. Anderzijds zal er meer keuze zijn zodat de markt een beetje meer competitief gaat worden. Ten opzichte van tien jaar geleden zijn de EV’s luxueuzer en sneller aan het worden. Een gezin kan comfortabel in de wagen zitten en er kunnen langere afstanden worden afgelegd. De dalende prijzen van de elektrische wagens hangen af van de kosten van de batterijen. Jarenlang werd voorgehouden dat de accu’s van de elektrische voertuigen de helft van de totale kosten zouden vertegenwoordigen, maar dat cijfer is spectaculair gedaald. Vier jaar geleden vertegenwoordigde de batterij ongeveer 57 procent van de totaalkost, in 2019 was dit 33 procent en tegen 2025 voorspellen experts dat dit slechts 20 procent zal bedragen.

Moet ik nu kopen of wachten?

Dit hangt grotendeels af van persoonlijke omstandigheden. In de komende drie tot vijf jaar zal er een groter gamma van EV’s op de markt komen in de prijsklassen tussen 30.000 en 45.000 euro wat een indicatie zou kunnen zijn om de aanschaf nog even uit te stellen. Maar in de tussentijd kunnen de kosten van het besturen van een benzineauto aanzienlijk zijn, met name voor bestuurders die dagelijks lange afstanden afleggen. Met de huidige lage rentetarieven zijn de financieringskosten van de auto historisch lager dan vroeger.

Hoe zit het nu met een plug-in hybride

Plug-in hybrides werken op vrijwel dezelfde wijze als reguliere hybrides, maar ze hebben grotere batterijen en kunnen op het stopcontact worden aangesloten. Ze vormen een alternatief tussen hybriden die conventioneel zijn en elektrische voertuigen met alleen batterijen. Een EV kopen is een goede optie voor een gezin op de markt voor een tweede personenwagen, maar voor een eerste voertuig loont het de moeite om de optie van een hybride te bekijken. Toch even opmerken dat de kosten van het onderhoud van zowel de benzinemotor als de elektrische systemen kunnen oplopen. Verlies niet uit het oog dat plug-in hybrides nog steeds brandstof en CO2 produceren. Dit is meteen ook de reden dat veel mensen op zoek zijn naar een wisseloplossing.

Wat is het huidige bereik van elektrische voertuigen

Dit is en blijft nog steeds een heikel punt bij de EV’s. Het batterijbereik schommelt tussen de 200 en meer dan 500 km. Over het algemeen geldt dat hoe groter afstanden kunnen worden afgelegd, hoe groter de batterijen zijn en bijgevolg hoe hoger het totale kostenplaatje is. Om een auto te verwachten die meer dan 400 kilometer doet – wat Tesla zal doen – moet je een persoon zijn die een traject zonder stoppen wil afleggen. De angst om een afstand niet te kunnen overbruggen blijft nog steeds een netelige kwestie.

Geef een reactie